ניקוי מזגן מעובש דורש הכנה ושימוש בחומרי ניקוי מתאימים. יש לבצע התאמה של תהליך הניקוי ביחס לסוג המזגן, מידת החומרה של העובש והמצב הבריאותי של מי שעומד לבצע את פעולת הניקוי. ישנם מקרים בהם ניקוי מזגן מעובש בשיטת עשה זאת בעצמך הוא לא מומלץ. 

עובש יכול להיות בעיה מתמשכת במזגנים, אך לפני שתיגש לניקוי עצמו, לנקות אותו ביעילות, חשוב לזהות היכן העובש מתחבא. ברוב המקרים, עובש נוטה להצטבר באזורים לחים ושאינם מאווררים בצורה מספקת. 
 

התחל בבדיקת מסנן האוויר, שכן זהו כר גידול נפוץ לעובש. חפש כתמים כהים או שינוי צבע על המסנן, שכן אלה הם סימנים של צמיחת עובש. חשוב גם לבדוק את פתחי האוורור והתעלות. נבגי עובש יכולים להתפשט בקלות דרך מערכת האוורור, ולכן יש לחפש אחר ריח רע מהמזגן, או סימנים גלויים של עובש סביב פתחי האוורור.

בנוסף לאזורים המשותפים הללו, עובש יכול להסתתר גם במקומות פחות ברורים, כמו מאוורר המפוח או הבידוד מסביב למזגן. חשוב להקדיש את הזמן לבדיקה יסודית של כל רכיבי יחידת המיזוג, כדי להבטיח שלא תיוותר שום פיסת עובש נסתרת. השלב הבא לאחר מכן הוא לבצע את תהליך הניקוי בצורה נכונה.
 

בחירת חומר ניקוי לעובש

 
כאשר מדובר בניקוי מזגן עם עובש, בחירת חומר הניקוי המתאים היא קריטית לתוצאות יעילות ובטוחות. יש שקול את הגורמים הבאים כדי לקבל את ההחלטה הנכונה:

  1. סוג המזגן:
    בכל הקשור לחומר ניקוי מזגן מעובש, הרי שסוגי מזגנים שונים דורשים פתרונות ניקוי שונים. עבור הסרת עובש במזגן עילי או יחידות ניידות, לעתים קרובות מספיקים חומרי ניקוי עדינים או תמיסות חומץ. עם זאת, עבור מערכות מיזוג מרכזיות, עדיף להשתמש בפתרונות ניקוי מיוחדים המומלצים על ידי היצרן.

  2. תכונות אנטי-מיקרוביאליות:
    יש לחפש ולהעדיף חומרי ניקוי בעלי תכונות אנטי-מיקרוביאליות. חומרי ניקוי אלו נועדו במיוחד להרוג עובש ולמנוע צמיחה מחודשת שלו. הם מכילים מרכיבים המנטרלים ביעילות נבגי עובש ומעכבים את צמיחתם, מה שמבטיח ניקוי יסודי ועמיד לאורך זמן.

  3. שיקולים סביבתיים:
    יש לבחור בדטרגנטים ידידותיים לסביבה במידת האפשר. מוצרי ניקוי רבים מכילים כימיקלים קשים שעלולים להזיק הן לסביבה והן לבריאות האדם. ההעדפה היא לחומרי ניקוי מתכלים נטולי מרעלנים מזיקים. זה לא רק עוזר להגן על הסביבה אלא גם מבטיח את בטיחות משק הבית.

    בנוסף, חשוב לקרוא ולעקוב אחר הוראות היצרן בעת שימוש בכל חומר ניקוי. חומרי ניקוי מסוימים עשויים לדרוש דילול או שיטות שימוש ספציפיות כדי להבטיח את יעילותם.
     

הכנה לתהליך הניקוי

 

כאשר נדרש לנקות את המזגן מעובש, הרי שלפני שתתחיל לנקות את המזגן, חשוב לתת עדיפות לבטיחות. נקיטת אמצעי הזהירות הדרושים תסייע להבטיח תהליך ניקוי בטוח ומוצלח. כך, יש לנתק את המזגן מהחיבור לחשמל, ללבוש ציוד מגן מפני אלרגיות או שאיפת חומרים, ולפתוח חלונות ודלתות לאספקת אוורור ראוי. 

כמו כן, רצוי להכין מראש את אמצעי הניקוי . זה עשוי לכלול שואב אבק עם מסנן, מברשת או מטלית רכה, דלי וחומר ניקוי מתאים. הכנה של הכל מראש תחסוך לך זמן ותבטיח תהליך ניקוי חלק. יש להניח מטלית או יריעת פלסטיק מסביב למזגן כדי להגן על האזור שמסביב ,מכל שפיכה או נתזים אפשריים במהלך הניקוי.

 

שלב אחר שלב: כיצד לנקות עובש במזגן?

 
ניקוי מזגן מעובש מצריך גישה שיטתית על מנת להבטיח הסרה יסודית של העובש ומניעת הישנות שלו. בצע את ההוראות המפורטות להלן כדי לנקות את המזגן ביעילות:
 

  1. הסרת וניקוי המסננים:
    התחל בכיבוי אספקת החשמל למזגן והסרת המסננים. בדוק את המסננים עבור כל גידול עובש או פסולת גלויה. אם יש עובש, הסר אותו בעדינות או השתמש בשואב אבק עם מסנן כדי להסיר אותו. נקה את המסננים עם חומר ניקוי עדין ומים, וודא שהם יבשים לחלוטין לפני ההתקנה מחדש.

  2. ניקוי הסלילים:
    סלילי המאייד והמעבה הם אזורים נפוצים לצמיחת עובש. השתמש במברשת רכה או במטלית כדי להסיר כל עובש או לכלוך גלוי מהסלילים. במידת הצורך, השתמשו בניקוי סליל המומלץ על ידי יצרן המזגן. עקוב אחר ההוראות שסופקו ושטוף את הסלילים היטב במים.

    3. ניקוי מחבת הניקוז וקו הניקוז:
    עובש יכול להצטבר במיכל הניקוז ולסתום את קו הניקוז, מה שמוביל לנזילת מים. הסר את תבנית הניקוז ונקה אותה בתערובת של מים וחומר ניקוי עדין. השתמש במברשת או מטלית כדי לקרצף כל עובש או פסולת. באופן דומה, נקה את קו הניקוז באמצעות מברשת צינור או תערובת של חומץ ומים. ודא שקו הניקוז נקי ומים יכולים לזרום בחופשיות.

  3. חיטוי המזגן:
    לאחר ניקוי הרכיבים, חיוני לחטא את המזגן כדי להרוג את כל העובש שנותר ולמנוע את צמיחתו מחדש. השתמש בחומר חיטוי לעובש וטחב המומלץ עבור דגם המזגן שלך. רסס את חומר החיטוי על סלילי המאייד, המסננים ואזורים נגישים אחרים. הניח לחומר לשבת למשך הזמן המומלץ, בדרך כלל בסביבות 10-15 דקות, ולאחר מכן יש לשטוף היטב במים.

  4. הרכבה ובדיקה:
    לאחר הניקוי והחיטוי, יש להרכיב מחדש את רכיבי המזגן, תוך הקפדה על התקנה נכונה. הפעל את ספק הכוח ובדוק את המזגן כדי לוודא שהוא פועל כהלכה ומייצר אוויר נקי ונטול עובש.

 

כך תמנע צמיחה חוזרת של עובש

 
מניעת צמיחת עובש עתידית במזגן שלך היא חיונית לשמירה על סביבה פנימית נקייה ובריאה. למרות שלא ניתן יהיה לבטל לחלוטין את הסיכון של עובש, ישנם מספר אמצעים שתוכל לנקוט כדי למזער את צמיחתו החוזרת.

ראשית, יש להקפיד על אוורור נאות באזור בו מותקן המזגן. זרימת אוויר טובה עוזרת להפחית הצטברות לחות, שהיא גורם מפתח בצמיחת עובש. שמור על חלונות ודלתות פתוחים כשאפשר, ושקול להשתמש במאווררים או במסירי לחות כדי לשמור על רמות לחות אופטימליות.

בדוק ונקה באופן קבוע את מסנני המזגן. מסננים סתומים עלולים לעכב את זרימת האוויר וליצור כר גידול לעובש. נקה או החלף את המסננים לפי המלצת היצרן כדי להבטיח פעולה יעילה ולהפחית את הסיכון לצמיחת עובש.

בנוסף לתחזוקה שוטפת של מסננים, תזמן תחזוקה שוטפת למזגן. תחזוקה מקצועית יכולה לזהות ולטפל בכל בעיה פוטנציאלית שעשויה לתרום לצמיחת עובש, כגון דליפות או רכיבים פגומים. תחזוקה שוטפת גם עוזרת לשמור על הפעלת המזגן בשיא היעילות, ומפחיתה את הסבירות לצמיחת עובש.

שקול להשתמש בחומרים עמידים בפני עובש לבידוד המזגן. חומרים אלו תוכננו במיוחד כדי לעכב את צמיחת העובש ויכולים להועיל באזורים המועדים ללחות גבוהה.

לבסוף, שים לב לכל סימן של דליפת מים או עיבוי סביב המזגן. יש לטפל בבעיות אלו באופן מיידי כדי למנוע הצטברות לחות, שעלולה להוביל לצמיחת עובש. יש לבודד כל צינור או תעלות חשופות כדי למזער את הסיכויים להיווצרות עיבוי.
 

עשה זאת בעצמך או לפנות לאיש מקצוע?

 
בעוד שניקוי מזגן מעובש יכול להיעשות לרוב כמשימת עשה זאת בעצמך, ישנם מקרים שבהם עדיף להזמין לפנות לטכנאי מזגנים. מצב אחד כזה הוא כאשר גידול העובש רב או אם אינך בטוח לגבי היכולת שלך לנקות את יחידת המזגן בצורה בטוחה ויעילה.

בנוסף, במקרה בו דרוש ניקוי עובש במזגן מיני מרכזי, או במערכת תעלות מורכבת, מומלץ לפנות לסיוע מקצועי. מערכות אלו יכולות להיות מורכבות לטיפול, ודורשות מומחיות מיוחדת כדי לנקותן ביעילות. 


תרחיש נוסף בו מומלצת עזרה מקצועית הוא אם יש לך מצב בריאותי בסיכון גבוה, כגון אסטמה, אלרגיות או מערכת חיסונית פגועה. נבגי עובש יכולים להוות סיכון משמעותי במצבים כאלו, וטכניקות ניקוי לא נכונות עלולות לשחרר יותר נבגים באוויר.

יתר על כן, אם ניסית לנקות את המזגן בעצמך אך בעיית העובש נמשכת או חוזרת זמן קצר לאחר מכן, הדבר עשוי להצביע על בעיה בסיסית משמעותית יותר. במקרים כאלה עדיף להתייעץ עם איש מקצוע שיוכל להעריך את המצב, לזהות את שורשי צמיחת העובש ולספק פתרונות מתאימים למניעת הישנות עתידית.

בכל הקשור לשאלת ניקוי מזגן מעובש מחיר, תוכל לקבל מושג על טווחי המחירים השונים באתרי אינטרנט מקצועיים ופרוטלים של בעלי מקצוע.

חשוב גם לציין כי עלולות להתעורר בעיות נוספות במזגן כמו למשל אם יש צורך למלא גז למזגן

 

משה אברג'ל
חשקור הנדסת מיזוג אוויר

מנהל מקצועי פורום מיזוג אוויר

משה אברג'ל הבעלים של חברת חשקור הנדסת מיזוג אוויר הוא הנדסאי קירור ומיזוג אוויר בעל רשיון חשמלאי מוסמך . הקים את העסק בשנת 1996 ועוסק בשירות והתקנת מערכות מיזוג אוויר עם אלפי לקוחות מרוצים לאורך השנים המרובות.

למידע נוסף על החברה לחצו כאן

שאלות גולשים מהפורום בנושא ניקוי מזגן מעובש

מזגן מסריח מאד

שלום,   קניתי לפני שנה ו-3 חודשים מזגן עילי מחברה מוכרת. לאחר מספר חודשים בלבד התחיל לצאת ריח לא טוב מהמזגן (גם כשהוא לא דלוק). עם הזמן והחודשים שעברו הריח התגבר והתגבר. אחרי שנה ו-3...

הודעות בפורום פורום מיזוג אוויר 15/08/2017
מזגן מסריח מאד

שלום,   קניתי לפני שנה ו-3 חודשים מזגן עילי מחברה מוכרת. לאחר מספר חודשים בלבד התחיל לצאת ריח לא טוב מהמזגן (גם כשהוא לא דלוק). עם הזמן והחודשים שעברו הריח התגבר והתגבר. אחרי שנה ו-3...

הודעות בפורום פורום מיזוג אוויר 15/08/2017